Facebook marketing voor gevorderden
-
Upload
facebookpro -
Category
Business
-
view
26.684 -
download
0
description
Transcript of Facebook marketing voor gevorderden
Marketing
Advanced
Over mezelf
@PeterMinkjan
FacebookPro.nl
Agenda
• Metrics • Page Design • Page Promotion • Advertising • Content strategie • Analytics & Tools • Q & A
•
Content analyse
• x
Metrics
The Metrics
• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights. • Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
Fans/Likes
Fans are just your potential audience
Friends of fans
Waardeloze metric
Reach
Aantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
Engaged Users
People talking about
Aantal gebruikers die laatste 7 dagen interactie met pagina hebben gehad
Virality
Reach/Talking about this = Virality
Probleem
“Alles draait om engagement maar wat is goed?”
Oplossing = IPM
IPM = Interactions per thousand fans
IPM = Interactions per thousand fans
Voordelen IPM
• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement
• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen
• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk
• Van eigen pagina’s score per update en contenttype
• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
IPM per content type
Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)
Hoogste engagement wereldwijd
Hoogste engagement in NL
IPM = 11,47
Reismagazines
1. Reizen Magazine
2. Columbus
3. National Geographic Traveler
Bier
1. Heineken
2. Grolsch
3. Amstel
“Social media experts”
1. KREM Social
2. Social Embassy
3. Info.nl Social Marketing
Marketingblogs
1. Marketingfacts
2. Dutch Cowboys
3. Frankwatching
Exclusief voor M! Facebook fans
Volledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.
Nog een reden voor engagement…..
Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
Verwijzend verkeer
Tip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
Content analyse
• x
Page Design
Pagina checklist
• Mooie profielfoto
• Welkomsttab instellen
• Relevante andere tabs instellen
• Info volledig invullen
• Facebook URL vastleggen
• Fotostrip vullen
• Meerdere beheerders toevoegen
Voorbeeld welkomsttab
Niet technisch of geen zin om zelf te doen?
Enkele goede aanbieders van apps
Content analyse
• x
Page Promotion
Page Promotion
Begin eerst bij je eigen klanten/collega’s/bekenden voor je gaat
adverteren.
Waarom zijn mensen fan?
• Laatste nieuws over merk ontvangen
• Om korting of freebies te ontvangen
• Contests & Give aways
• Om affiniteit met merk te tonen
Like Box op je website
Bron: http://www.wisestamp.com/
Maar ook kassabon
Geef fans korting
Geef fans exclusieve content
Bron: www.facebook.com/ClearRiskInc
Die ze nergens anders kunnen vinden
Geef een donatie voor een like
Stop Aids Now! & Postcodeloterij
Jiba & Pink Ribbon
Wedstrijden & Winacties
• Hou je aan de regels
• Hou de prijs relevant
• Maak deelname simpel
• Reserveer budget voor promotie
• Zorg voor share functionaliteit
Dit mag dus niet
En dit ook niet
Hou de prijs relevant
Tenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
Maak de prijs aansprekend
Content analyse
• x
Advertising
FB advertising vs. AdWords
Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement.
Niet voor sales!
Text/image Ads
Sponsored Stories
Page Post Ad
Zet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).
Targeting mogelijkheden
• Locatie
• Leeftijd
• Taal
• Opleiding
• Relatie
• Functietitel
• Werkgevers
• Likes & interesses
• Vrienden van bestaande fans
• Fans van bepaalde pagina’s
“We charge less, if you are more engaging.”
Tom Elliot, Facebook
Gemiddelde CTR = 0,05%
CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.
Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
Ad engagement = CTR
Facebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur
Test veel afbeeldingen
Welke afbeeldingen werken?
Mooie mensen (die je aankijken)
Gekleurde randen
Shocking
Friends of fans
Sociale context zorgt voor hogere CTR.
Werkwijze: Dag 1
• 5 verschillende afbeeldingen • 1 titel • 1 tekst
Dag 2
• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%) • Voeg nieuwe titels & teksten toe
Dag 3
• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR • Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
Dag 4
• Cyclus begint opnieuw • Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
Nog meer tips
• Begin altijd in een nieuwe campagne
• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina
• Maak gebruik van de targetingopties
• Gebruik pagina’s als targetingoptie
• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)
• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken
• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen
• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
Content analyse
• x
Content Strategie
Content strategie
“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates
posten?”
Interactie gebeurt in de newsfeed
Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed
EdgeRank formule
Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
Affiniteit
Wat telt allemaal mee:
• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden
• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt
• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina
• Interactie van vrienden op pagina
Niet alles heeft hetzelfde gewicht
• Comments > likes
• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden
• Updates met foto & video > updates zonder foto & video
• Originele content > gesynchroniseerde content
Wanneer posten de meeste pagina’s?
Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
Wanneer is engagement het hoogst?
Wanneer zijn jouw fans actief?
Hoe vaak moet je posten?
Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
Mijn advies…..
Maximaal 2 updates per dag en probeer ze ook buiten kantoortijd
en in het weekend te plaatsen.
Te lange updates
Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.
Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
Gebruik geen URL shorteners
Engagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL
Facebook is geen Twitter!
Twitter posts = geen interactie = lage EdgeRank = klein bereik =
geen resultaat
Facebook is geen RSS reader
Handmatig posten = meer interactie
650% stijging in verwijzend verkeer
“So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”
http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
Gebruik call-to-actions!
Dus wees duidelijk wat je wilt
Gebruik foto’s
Gebruik foto’s zoveel mogelijk!
Het kan zo…..
Maar ook zo……
Gebruik events
• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)
• Op de dag zelf: post nogmaals een update
• Na: zet foto’s online van het event
X vs. Y
Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
Stel vragen
Posts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
Gebruik Polls
Fill-in-the-blanks
90% meer interactie dan gemiddeld!
Geef tips
Verzin het onderschrift
Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank
Post gelocaliseerde updates
Speel in op de actualiteit
En….ook hier helpen foto’s
Het moment van de dag
Celebrate stuff
Andere pagina’s taggen
Weinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
Varieer
Stel een content kalender op
Planning voor de komende maand
Moderation tip: hidden posts
Content analyse
• x
Analytics
Verschillende tools
Facebook Insights
Onlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
EdgeRankchecker
• x
Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
EdgeRankchecker
Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.
Pagelever
Uitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
Conversocial
Wanneer zijn mijn fans actief?
Welk type content doet het goed?
Met Conversocial kan je ook updates plaatsen/schedulen en pagina’s modereren
Conversocial: Profiler
Bron: https://app.conversocial.com/profiler/
Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?
Wildfire Monitor
Alleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
SimplyMeasured: Megafoon
Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights
Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011
SimplyMeasured: Competitor Analysis
Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
SimplyMeasured: Competitor Analysis
SimplyMeasured: Competitor Analysis
Bron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
Google Analytics
Maak een segment aan met Facebook verkeer
Dank jullie wel!