Post on 13-May-2015
description
Pag. 1 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
GAUC – Adwords Edition
Training Day, 21 november 2012
Pag. 2 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Wolter Tjeenk Willink
Oprichter Traffic Builders zoekmachinemarketing
Blogger, gastspreker, oud-voorzitter IAB taskforce search
Expert panel
Pelle den Engelsman
Jasper Aarts
Introductie
http://nl.linkedin.com/in/wolter
http://twitter.com/trafficbuilders / @trafficbuilders
Pag. 3 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Opgericht in 2001
Anno 2012 ca. 25 medewerkers
Experts op het gebied van:
Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Zoekmachine-adverteren (SEA)
Performance-based display advertising
Social media marketing
Conversie-optimalisatie
Web analytics
Traffic Builders zoekmachinemarketing
Pag. 4 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Google Adwords als advertentieplatform
Google Adwords in de marketingmix
5 Belangrijke basisprincipes:– Keywordselectie– Accountstructuur– Keyword match types– CPC biedingen– Quality Score
Google Adwords Clinic
Training day agenda
Pag. 5 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Google’s eigen zoekmachine
Google zoekpartner netwerk
Google Adwords als advertentieplatform
Pag. 6 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Contextual targeting (text ads)
Category targeting
Site targeting
Remarketing
Google Adwords als advertentieplatform
+
Pag. 7 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Overzicht nieuwe, innovatieve advertentiemogelijkheden
Contextual dynamic creative ads (U.S.)
Above the fold advertising
Comparison ads (vergelijkingen in de zoekresultaten)
Product listing ads
Click-to-call ads
Etc.
Volledig overzicht: http://www.google.com/ads/innovations/
Google Adwords als advertentieplatform
Pag. 8 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Overzicht diverse targeting mogelijkheden
Keyword targeting (standaard)
Language targeting
Location targeting
Device targeting
Audience/interest targeting
Google Adwords als advertentieplatform
Pag. 9 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
2 Belangrijkste trends anno 2012/2013
Multi-channel marketing: “Zero Moment Of Truth”
Multi-device tracking: “sequential/simultaneous screening”
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 10 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
ZMOT: Zero Moment Of Truth
Oud marketingmodel: stimulus (advertising) leidt direct tot actie (aankoop)
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 11 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
ZMOT: Zero Moment Of Truth
Nieuw marketingmodel: creëer bereik in alle fasen van het koopproces
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 12 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Sequential/simultaneous screening
Creëer en meet bereik op alle platformen in gebruik tijdens het koopproces
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 13 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Sequential/simultaneous screening
Search speelt een cruciale rol bij het switchen tussen platformen/devices
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 14 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Trends en ontwikkelingen vertaald naar uw Google Adwords campagne
Welke advertentiemogelijkheden zet u in, bijv. Search versus Display?
Adverteert u alleen op conversiekrachtige keywords, of ook generieker?
Richt u zich alleen op deskop/laptop gebruikers, of juist op alles tegelijk?
Zijn er aparte campagnes ontwikkeld?– Search versus Display– Desktop/Laptop gebruikers versus Mobile/Tablet gebruikers
Rekent u al deze onderdelen af op dezelfde “Last Click” kosten per
conversie?
Kortom: is uw inzet van Google Adwords campagnes wel goed afgestemd
op het koopproces van uw doelgroep?
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 15 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Het koopproces van uw doelgroep & Google Adwords mogelijkheden
Google Adwords in de marketingmix
Pag. 16 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
1. Keywordselectie
Zorg voor een optimale mix van generieke en conversiekrachtige keywords
Optimaliseer idealiter niet sec op CPA, maar op totale marge
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
Pag. 17 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
2. Account- en campagnestructuur
Zonder uitgekiende structuur géén maximaal resultaat uit Google Adwords
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
Veelgemaakte fout: een te platte accountstructuur
Pag. 18 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
2. Account- en campagnestructuur
Relevantie is leidend: zoekintentie > keywords > ad text > landingspagina
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
Tip: splits campagnes, advertentiegroepen en
keywords uit
Pag. 19 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
3. Keyword match types
Varieer met match types
Pas biedstrategie aan
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
Broad match
Bijv. vakantie
Modified br. match
Bijv. +vgoedkope +vakantie
Phrase match
Bijv. “goedkope vakantie”
Exact match
Bijv. [goedkope vakantie]
Laag
Hoog
CTR%Aansluiting bij zoekintentie
Negative match
Bijv. -spanje
Pag. 20 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
4. Quality Score & CPC
Relevantie, relevantie, relevantie
Zoekopdracht > Keyword
Zoekopdracht/keyword > Ad text
Zoekopdracht/keyword > Landing page**Ook kwalitatieve aspecten als laadsnelheid, privacy statement, etc.
Invloed Quality score op CPC
Min. CPC: minimum bedrag per klik gebaseerd op Quality Score
Gem. CPC: werkelijke kosten per klik, afhankelijk van AdRank/Auction
Pag. 21 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
5. Ad Rank
Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC
Formule: Max. CPC bod x Quality Score
Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie
A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1
B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2
C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3
D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4
E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5
X €0,25 (A-37,5%)
10 €0,25 * 10 = 2,5 1
Pag. 22 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
5. Ad Rank
Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC
Formule: Max. CPC bod x Quality Score
Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie Gem. CPC
A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1 (1,8 / 6) + €0,01 = €0,31
B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2 (1,6/ 5) + €0,01 = €0,33
C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3 (1,0 / 2) + €0,01 = €0,51
D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4 (0,3 / 1) + €0,01 = €0,31
E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5 -
X €0,25 (A-37,5%)
10 €0,25 * 10 = 2,5 1 (2,4/10) + €0,01 = €0,25
Pag. 23 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Google Adwords clinic
Accountreviews: direct concrete tips ter verbetering!
Accounttoegang Traffic Builders (verwijderd na sessie)– Geheimhoudingsverklaring aanwezig indien wenselijk– Volledig gedeeld met publiek (op het scherm) OF – Alleen de hoofdlijnen (geen budgetinformatie)
Algemene vragen– Strategie– Optimaal benutten van de mogelijkheden van Adwords– Budgettering– Etc.
Pag. 24 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
Wilt u weten hoe we voor uw organisatie van toegevoegde waarde
kunnen zijn?
Traffic Builders B.V. Uw contactpersonen
Schoutstraat 53-55 - Ravi van Beeck
1315 EW Almere - Wolter Tjeenk Willink
Tel. 036-5374241
E-mail: sales@traffic-builders.com
Contact