Psychological and social issues – relevance for health and ... Pfaff.pdfPressman, S.D. et al,...
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Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Psychological and social issues – relevance for health and safety at workplace and for the success of OHS systems
International Forum „Occupational Health and Safety Management in the 21st Century“, Chamber of Commerce Luxembourg 25th April 2013
Univ.-Prof. Dr. Holger Pfaff
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Agenda 1. The global situation 2. Psychosocial conditions at the workplace and health 3. Psychosocial conditions and OHS system 4. Conclusion
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Occupational stress
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Gesunde Arbeit NRW 2009. Belastung – Auswirkung – Gestaltung – Bewältigung. LIGA.Praxis 3
Increase in psycho-mental stress High time pressure
High responsibility
Work overload
Restructuring measures
Noise
Working hours
Fear of job loss
Instructions, control
Forced physical posture
Lack of information
Percentage of respondents (quite or strongly stressed)
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
McKeown, R. (2009): The Epidemiologic Transition: Changing Patterns of Mortality and Population Dynamics. Am J Lifestyle Med, 3(Suppl. 1),19-26.
Epidemiological transition Trends: • Decline in infectious diseases • Increase in degenerative diseases
Since degenerative diseases are partly promoted by • lifestyle, • harmful behavior, and • poor conditions of work and life Consequence: as a result prevention and therapy arise not only as medical, but also as psychosocial, occupational and societal duties
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
The world health report 2008: primary health car now more than ever.
The shift towards noncommunicable diseases and accidents as causes of death*
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
eigene Darstellung, in Anlehnung an DRV. http://www.deutsche-rentenversicherung.de
Pensions due to reduced earning capacity attributed to selected diagnoses in Germany – women
0
5.000
10.000
15.000
20.000
25.000
30.000
35.000
Skelett, Muskeln, Bindegewebe
Herz- Kreislauferkrankungen
Stoffwechsel, Verdauung
Neubildungen
Psychische Erkrankungen
Atmung
Nerven, Sinne
Haut
Sonstiges
Skeleton, muscles, fascia
Cardiovascular diseases
Metabolisms, digestion Neoplasms
Mental disorders
Respiration
Nervous system Skin Other
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Agenda 1. The global situation 2. Psychosocial conditions at the workplace and health 3. Psychosocial conditions and OHS system 4. Conclusion
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
The basic model
The higher the imbalance between burden and resources, the more
critical!
Burden Stress
Resources
Coping
Vulnerability to diseases
Demotivation
• Burden increases the vulnerability to diseases
• Resources decrease the vulnerability to diseases
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Pfaff, H.: 1999
The „castle of health“: Three defensive walls (social, psychological and biological wall)
Health
Attacks on health: social, psychological and biological risks
1. Wall: social “defensive wall” 2. Wall: psychological ”defensive wall“
3. Wall: biological “defensive wall“
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
objective situation
subjective situation
„outside the skin“ „inside the skin“
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Thomas (1928): The child in America: Behavior problems and programs
The theorem of Thomas “If men define situations as real, they are real in their consequences.”
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Real age: 50 Subjective age: 45
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Relevance of psychological and social issues: FACTS
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Psychological issue: self efficacy
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research: Clinicians
Self-efficacy
Social capital in
the hospital
Burnout Emotional exhaustion
Adjusted for age, gender, marital status, work experience ***p≤0.001
Own results
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Not having a job
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Frese, M.: Zur Verlaufsstruktur der psychischen Auswirkungen von Arbeitslosigkeit. In: Kieselbach, T./Wacker, A. (Hrsg): Individuelle und gesellschaftliche Kosten der Massenarbeitslosigkeit, Weinheim, Basel, 1985, S. 227
Depression of unemployed and employed with and without accounting for “financial issues“
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Helmert, U. 2007: Soziale Ungleichheit in Deutschland. Müssen Arme früher sterben? Jahrestagung der Humanistischen Akademie Bayern, 24. März 2007 in Nürnberg
Life expectancy and unemployment rate
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Reintegration
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Badura, B./Kaufhold, G./Lehmann, H./Pfaff, H./Schott, T./Waltz, M.: Leben mit dem Herzinfarkt, Berlin: Springer, 1978
Social issue: Anxiety after myocardial infarction depends on reintegration
Still on sick leave Early retirement
On the job
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Climbing up the hierarchy
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Siegrist, Johannes: Medizinische Soziologie, 5. Auflage, München et al., Urban und Schwarzenberg, 1995, S. 192
Age-adjusted mortality rates of British civil servants according to grade of employment (40-64 years; n = 17,530; Whitehall Study) Source: Marmot 1994
0
5
10
15
all cases CHD no CHD
Senior executiveofficerHigher executiveofficerExecutive officer
Clerical/support
10-year mortality (%)
Social issue: Mortality is a function of social status (here: level of hierarchy)
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Type of profession
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research professionals working with people with disabilities
Burnout-Classification following Kalimo et al. (2003) Prevalence Distribution
without burnout-symptoms (0 – 1.49) 111 63.4
existing burnout-symptoms (1.50 – 3.49) 51 29.1
severe burnout-symptoms (3.5 – 6) 13 7.5
N 175 100.0
Distribution of the subscale “emotional exhaustion”
63.4%
36.6%
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research clinicians
Burnout-Classification following Kalimo et al. (2003) Prevalence Distribution
without burnout-symptoms (0 – 1.49) 72 26%
existing burnout-symptoms (1.50 – 3.49) 150 54%
severe burnout-symptoms (3.5 – 6) 55 20%
N 277 100.0%
Distribution of the subscale “emotional exhaustion”
26%
74%
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Positive social relationships: social support
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Mortality rate is a function of social integration
Socially isolated
Socially integrated
Mortality
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research professionals working with people with disabilities
Social support from co-workers
Burnout Depersonalization
Burnout Emotional exhaustion
Burnout Reduced efficiency
-.612*
-.702**
Adjusted for age, gender, marital status, work experience *p≤0.05; **p≤0.01; ***p=≤0.001
n.s.
OR=1,8
OR=2,1
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research professionals working with people with disabilities
Social support from supervisors
Burnout Depersonalization
Burnout Emotional exhaustion
Burnout Reduced efficiency
Adjusted for age, gender, marital status, work experience *p≤0.05; **p≤0.01; ***p=≤0.001
n.s.
-1.297***
-.607*
OR=3,6
OR=1,8
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Pressman, S.D. et al, Loneliness, Social Network Size, and Immune Response to Influenza Vaccination in College Freshmen, Health Psychology 2005, Vol. 24, No. 3, 297–306
The larger the network and the lower the loneliness, the more effective the flu vaccination
• Small network= 4-12 friends
• Medium network = 13-18 friends
• Large network: 19-20 friends
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: overload
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Burnout – findings from research professionals working with people with disabilities
Workload – Psychological overload
Burnout Depersonalization
Burnout Emotional exhaustion
Burnout Reduced efficiency
Adjusted for age, gender, marital status, work experience *p≤0.05; **p≤0.01; ***p=≤0.001
n.s.
2.357***
1.148*
OR=7,6
OR=1,8
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Psychosocial issue: demand-resource-misfit
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
The effort-reward imbalance model
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Effort-reward imbalance and depressive symptoms: Whitehall II-study (N=6110, time: 5.3 years)
S.A. Stansfeld et al. (1999)
0,5
1
1,5
2
2,5
3
kein Stress hoheVerausg.
ODER niedr.Bel.
hoheVerausg. UND
niedr. Bel.
0,5
1
1,5
2
2,5
3
kein Stress hoheVerausg.
ODER niedr.Bel.
hoheVerausg. UND
niedr. Bel.
men women OR# OR#
*
* *
3
2,5
2
1,5
1
0,5 0,5
1
1,5
2
2,5
3
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Demand-control model
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Karasek, Robert A.: Job Demands, Job Decision Latitude, and Mental Strain: Implications for job Redesign, In: Administrative Science Quarterly, 1979
Demand-control model
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Social issue: Negative social relationships
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Pescosolido, Bernice, Georgianna, Sharon: Durkheim, Suicide, and Religion: Toward a Network Theory of Suicide. American Sociological Review, Vol. 54 (1), 33-48.
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Agenda 1. The global situation 2. Psychosocial conditions at the workplace and health 3. Psychosocial conditions and OHS system 4. Conclusion
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
In Anlehnung an Pfaff et al: (2009). Methoden für die organisationsbezogene Versorgungs-forschung. Das Gesundheitswesen. DOI 10.1055/s-0029-1239515
OHS inter- vention
Implementation
Organization
Implemented OHS
Health Well-being Behavior
a
b
c
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Types of systems (Luhmann)
Organism Technical system
Social system
Psychol. system
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
OHS innovation =
Technical innovation
Medical innovation
Psychol. innovation
Social innovation + + +
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Learning cycle strategy
goals
development of corporate health
strategies and goals
diagnosis &
outcome evaluation planning the intervention (structure & processes)
process & structure evaluation
intervention
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
The framework for worksite health promotion
64.7%
23.5%
29.8%
26.5%
58.1%
16.8%
22.4%
21.2% Presence of a central coordinating committee
Measuring success (employee satisfaction and health, productivity)
Planning (needs assessment, definition of
the objectives and success criteria)
Allocation of financial resources
banks
insurance companies
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Prevention maturity matrix Distribution of IT-companies by level of WHPC (n=511)
health promotion management
present not present
health promotion willingness
present A
29.8% B
19.1%
not present
C 8.3%
D 42.7%
http://www.praekonet.de/
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Rogers, E.M. (1983): Diffusion of Innovations. Third Edition. New York, London. S. 5
Implementing change: Diffusion of innovations according to Rogers (1983)
Rate of adoption
time
„innovators“
„early adopters“
„early majority“
„late majority“
„laggards“
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Bild: http://officeimg.vo.msecnd.net/en-us/images/MB900320158.jpg
The change model of Kurt Lewin
unfreezing moving freezing
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Example: “The blind spot” Current situation in Europe § a lack of attention to working in health care, § Preventive care provided within the occupational setting is largely
unlinked to the preventive and curative care provided by general practitioners and hospitals § Lack of cooperation in both directions: OPs rarely seek to cooperate with
an employee’s GP, and GPs rarely seek contact with OPs. § Cooperation would be helpful in many situations: § Example 1: GP takes exposures at the workplace into consideration § Example 2: OP identifies risk factors during an occupational health
check-up § Attempts to improve OP-GP cooperation since the 1970s have yielded
no results.
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Solution: Prevention pathways Problem: 1. Prevention coordination in a primarily non-hierarchical setting without
traditions 2. Instable structure
Solution: 1. Negotiated order (of prevention process) 2. Stabilization through polycoordination
Prevention pathways for: § Musculoskeletal disorders § Coronary heart diseases § Mental disorders
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Worksite health promotion Inclusion of company management, occupational physicians and
general practitioners
Periodic meetings for those involved: Further training for mental health, cardiovascular disease, low back pain, salutogenesis, etc.
Periodic general health monitoring, including MBI, WHO 6, etc.
(organized by the health management)
Check-up performed by the company medical officer:
coronary risk assessment (PROCAM / ARRIBA score)
Consultation hours / appointment with the general practitioner:
coronary risk assessment (PROCAM /ARRIBA score)
Consultation: company medical officer
/ general practitioner
Treatment provided by general practitioner / specialist according
to prescribed guidelins (e.g. hypertension gudeline, diabetes mellitus guideline)
Consultation: company medical officer
/ general practitioner Specific prevention measures
(initiated by the company medical officer or by an external provider):
e.g., smoking cessation, sports, diets
No risk Medium risk with
no treatment needed
Increased risk and/or need for
treatment
Increased risk and/or need for
treatment
Medium risk with no treatment
needed No risk
Consultation: company medical officer
/ general practitioner
Consultation: company medical officer
/ general practitioner
¢ medical check-ups executed by OPs ¢ medical check-ups executed by GPs ¢ cooperation/information exchange between GP & OP
Example 1: Pathway for cardiovascular disease
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Prevention pathways: combining four principles of coordination
Type of coordination
Personalized coordination
Depersonalized coordination
Standardization of coordination
high Clan (culture) Hierarchy (power)
low
Network (negotiation)
Market (money)
Prevention
pathways
Prevention
pathways
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Agenda 1. The global situation 2. Psychosocial conditions at the workplace and health 3. Psychosocial conditions and OHS system 4. Conclusion
Universität zu Köln Humanwissenschaftliche Fakultät Medizinische Fakultät
Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft
Conclusion Psychological and social issues are relevant for OHS
§ They are relevant determinants of health and health behavior
§ They are relevant determinants of OHS behavior and
implementation