Gender Differences in Atrial Fibrillation – Risk Factors and … · 2016-03-07 · Gender...
Transcript of Gender Differences in Atrial Fibrillation – Risk Factors and … · 2016-03-07 · Gender...
-
Gender Differences in Atrial Fibrillation –Risk Factors and Disease Onset
Gender in Medicine Congress
Renate B. Schnabel, MD, MSc
Berlin, September 22, 2015
-
Gender Differences in Atrial Fibrillation –Risk Factors and Disease Onset
Gender in Medicine Congress
Renate B. Schnabel, MD, MSc
Berlin, September 22, 2015
No conflicts of interest to disclos.
-
Cardiovascular DiseasePrevalence
Myocardial Infarction Stroke
Atrial Fibrillation
N=15,000
Heart Failure
9,5%
11,0%
6,6%
2,4%4,4%
2,3%0,9% 1,0%
-
Atrial FibrillationPathophysiology
Normal conduction
Atrial fibrillation
Sinus node
-
Atrial FibrillationPathophysiology
Normale Reizleitung
Vorhofflimmern
Sinusknoten
-
Atrial FibrillationPathophysiology
Normal conduction
Atrial fibrillation
Sinus node
Stroke Heart failure Death
-
Complications
http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet
Blood clot embolisation
Irregular heart beat
-
Complications
http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet
Blood clot embolisation
Stroke
Irregular heart beat
-
Complications
http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet
Blood clot embolisation
StrokeHeart failure
Irregular heart beat
-
WomenMen
Trends in Incidence AFFramingham Heart Study
Schnabel RB, Lancet 15
Incidence Incidence
-
WomenMen
Trends Incidence and Prevalence of AFBy Sex
Prevalence Prevalence
Incidence Incidence
Schnabel RB, Lancet 15
-
WomenMen
Trends Incidence and Prevalence of AFBy Sex
Prevalence Prevalence
Incidence Incidence
Schnabel RB, Lancet 15
-
35-44 45-54 55-64 65-74 35-44 45-54 55-64 65-74 Years
Men Women
1 Decade Shift
Atrial Fibrillation PrevalenceGeneral Population - Gutenberg Health Study
Freq
uenc
y, %
Schnabel RB, Dtsch Arztebl12
N=15000
Diagramm1
0.0070.0140.0370.1
0.0040.0050.0190.046
35-44
45-54
55-64
65-74
Häufigkeit [%]
Abb1
A4
35-440.7%0.4%
45-541.4%0.5%
55-643.7%1.9%
65-7410.0%4.6%
Abb1
35-44
45-54
55-64
65-74
Häufigkeit [%]
Geschlechtsspezifische Prävalenz des Vorhofflimmerns
Abb2
35-44
45-54
55-64
65-74
Abb2 gewichtet
027.8%84A4
136.1%110
228.6%89
≥ 37.4%24
MEN
030.0%63
136.1%77
226.9%59
≥ 37.0%19
WOMEN
030.0%21
136.1%33
226.9%30
≥ 37.0%8
961
0123
T841108924307
M630.75770.7590.6629213483190.7916666667
F210.25330.3300.337078651780.3333333333
0123
T27.4%35.8%29.0%7.8%
M20.5%25.1%19.2%6.2%
F6.8%10.7%9.8%2.6%
MF
020.5%6.8%
125.1%10.7%
219.2%9.8%
≥ 36.2%2.6%
Abb2 gewichtet
Prävalenz der klassischen Risikofaktoren bei Individuen mit Vorhofflimmern
Anzahl der Risikofaktoren
Häufigkeit [%]
0
Männer
Frauen
Abb 3A
014.3%744.1054
131.1%1618.5453
232.8%1707.2742
≥ 321.7%1130.8456
MEN
013.0%460.0651
135.7%1262.297
232.1%1136.5759
≥ 319.2%679.3831
WOMEN
017.1%284.0403
121.4%356.2483
234.3%570.6983
≥ 327.2%451.4625
0123
T744.10541618.54531707.27421130.84565200.7705
M460.06510.61827948031262.2970.77989599671136.57590.6657254587679.38310.6007744116
F284.04030.3817205197356.24830.2201040033570.69830.3342745413451.46250.3992255884
0123
T14.3%31.1%32.8%21.7%
M8.8%24.3%21.9%13.1%
F5.5%6.8%11.0%8.7%
MF
08.8%5.5%
124.3%6.8%
221.9%11.0%
≥ 313.1%8.7%
Abb 3A
Prävalenz der klassischen Risikofaktoren bei Individuen mit Vorhofflimmern
Anzahl der Risikofaktoren
Häufigkeit [%]
0
Men
Women
Abb 3A gewichtet
1.917.4%
2.831.7%
434.2%
5.911.2%
8.55.6%
Abb 3A gewichtet
Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2
Abb 3A gewichtet AF once
1.919.1%998.5944
2.833.1%1727.2877
4.032.1%1676.0484
5.910.6%556.1282
8.55.1%266.6187
80.9%5224.6774
00
0.05261
0.1522
0.15784
0.21045
0.251306
0.31567
0.351829
0.42090
Abb 3A gewichtet AF once
Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2 (gewichtet auf die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)
Abb 3B
1.912.6%
2.814.8%
4.044.3%
5.928.3%
8.50.0%
100.0%
00
0.050
0.10
0.150
0.20
0.250
0.30
0.350
0.40
Abb 3B
Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2 (gewichtet auf die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)
Abb 3B gewichtet
09.4%
1.314.4%
2.222.5%
3.224.4%
420.0%
6.73.8%
9.64.4%
9.81.3%
Abb 3B gewichtet
1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc
Abb 3B gewichtet AF once
011.2%579.5293
1.315.7%816.0161
2.222.4%1163.45173
3.222.0%1143.46462
419.4%1006.62195
6.73.7%192.41456
9.64.2%215.4558
9.81.4%70.62585
73.1%5187.57991
00
0.05259
0.1519
0.15778
0.21038
0.251297
0.31556
0.351816
0.42075
Abb 3B gewichtet AF once
1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc (gewichtet für die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)
Tabelle1
08.9%
1.33.7%
2.210.4%
3.229.2%
433.4%
6.75.1%
9.69.2%
9.80.0%
99.9%
00
0.050
0.10
0.150
0.20
0.250
0.30
0.350
0.40
Tabelle1
1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)
Prävalenz [%]
Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc (gewichtet für die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)
0123
T30595417160
M200.6666666667460.7796610169360.6666666667120.7058823529
F100.3333333333130.2203389831180.333333333350.2941176471
0123
T18.8%36.9%33.8%10.6%
M12.5%28.8%22.5%7.5%
F6.3%8.1%11.3%3.1%
-
Atrial Fibrillation Risk FactorsRisk Score
Schnabel, Lancet 09; Archives Int. Med. 10; Circulation 10; Alonso et al., Schnabel,… JAHA 13
-
BiomarCaRE – Cohorts Across Europe
Men 35,522Women 37,494
-
Unit: kg/m²Adjusted for examination age, year of study
Body Mass Index and Atrial Fibrillation
P interaction 0.0042
-
HDL Cholesterol and Atrial Fibrillation
Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study
P interaction 0.54
-
Triglycerides and Atrial Fibrillation
Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study
P interaction 0.60
-
Total Cholesterol and Atrial Fibrillation
Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study
P interaction 0.0004
-
Systolic Blood Pressure
Unit: mm HgAdjusted for examination age, year of study
P interaction 0.75
-
Smoking and Atrial Fibrillation
Adjusted for examination age, year of study
P interaction 0.28
-
Benjamin, JAMA 1994; Lake, Austr NZ J Med 1989; Psaty, Circ 1997;Sawin, NEJM 1994; Tsang, JACC 2002; Magnani JW Circ 2011; Schnabel RB Arch Int Med 11
Atrial Fibrillation Risk FactorsPopulation Attributable Risk
Women
Men
-
0102030405060
Palpitations Chest pain Dyspnoe >NYHA I
Atrial Fibrillation
Men Women
SymptomsGutenberg Health Study
% %
N=7,143 N=7,187 N=142N=324
PinteractionNYHA I
No Atrial Fibrillation
Men Women
-
PrognosisEuro Heart Survey
Dagres N, JACC 07
-
Schnabel RB, EJHF 13
PrognosisHeart Failure with Preserved Ejection Fraction
-
Mortality in Atrial Fibrillation
Benjamin EJ Circ 1998
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 100
Menwithout AF
Femaleswithout AF
Tota
l Mor
talit
y, %
-
Mortality in Atrial Fibrillation
Benjamin EJ Circ 1998
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 100
Men without AF
Womenwithout AF
Tota
l Mor
talit
y
Menwithout AF
Femaleswithout AF
-
Gender Differences Atrial Fibrillation
• Pathophysiology
• Epidemiology
• Manifestation and symptoms
• Response to therapy
• Prognosis, outcome
-
TeamFrancisco M. OjedaNargiz RzayevaSilke S. JohannsenSebastian CarlChristoph Niekamp
Molekulare KardiologieGenomik und SystembiologieTanja ZellerChristian MüllerSebastian AppelbaumDaniela Börnigen
KardiologieStefan BlankenbergDirk WestermannChristoph R. SinningChristoph WaldeyerChristina Baum
Hamburg City Health StudieAnnika Jagodzinski
Framingham Heart StudyEmelia J. BenjaminVasan S. RamachandranXiaoyan Yin
BiomarCaREKari KuulasmaaVeikko Salomaa
ARIC StudyAlvaro Alonso
CONVERT-AFDavid Conen
INSERM, ParisLaurence Tiret
Charité, BerlinVera Regitz-ZagrosekUte SeelandSabine Örtelt-Prigione
ElektrophysiologieBoris A. HoffmannMeike RamuschkatMarc LemoineChristian MeyerStephan Willems
Klinische KohortenstudienChristiane Brodersen
SymAtrialMatthias HeinigArne Schillert Markus Scheinhardt
Massachusetts General HospitalPatrick T. Ellinor,Steven A. Lubitz
Gutenberg GesundheitsstudiePhilipp S. WildAndreas Schulz
CVRC
-
Name AffiliationTanja Zeller Molecular Cardiology, University Heart Center HamburgPhilipp S. Wild University Clinic Mainz, Center for Thrombosis and
HemostasisClaudia Schad Electrophysiology, University Heart Center HamburgFrancisco M. Ojeda General Cardiology, University Heart Center HamburgStephan Willems Electrophysiology, University Heart Center HamburgDirk Westermann General Cardiology, University Heart Center HamburgBoris A. Hoffmann Electrophysiology, University Heart Center HamburgStefan Blankenberg General Cardiology, University Heart Center HamburgStephan Willems Electrophysiology, University Heart Center HamburgEmelia J. Benjamin Framingham Heart Study, Framingham, MA, USA
Thank You for Your Attention
-
Gender Differences in Atrial Fibrillation –�Risk Factors and Disease Onset�Gender in Medicine CongressGender Differences in Atrial Fibrillation –�Risk Factors and Disease Onset�Gender in Medicine CongressFoliennummer 3Foliennummer 4Foliennummer 5Foliennummer 6Foliennummer 7Foliennummer 8Foliennummer 9Foliennummer 10Foliennummer 12Foliennummer 13Foliennummer 16Foliennummer 18Foliennummer 19Foliennummer 20Foliennummer 21Foliennummer 23Foliennummer 25Foliennummer 26Foliennummer 29Foliennummer 31Foliennummer 32Foliennummer 33Foliennummer 35Foliennummer 36Foliennummer 37Gender Differences Atrial FibrillationFoliennummer 43Foliennummer 44Foliennummer 45