Gender Differences in Atrial Fibrillation – Risk Factors and … · 2016-03-07 · Gender...

31
Gender Differences in Atrial Fibrillation – Risk Factors and Disease Onset Gender in Medicine Congress Renate B. Schnabel, MD, MSc Berlin, September 22, 2015

Transcript of Gender Differences in Atrial Fibrillation – Risk Factors and … · 2016-03-07 · Gender...

  • Gender Differences in Atrial Fibrillation –Risk Factors and Disease Onset

    Gender in Medicine Congress

    Renate B. Schnabel, MD, MSc

    Berlin, September 22, 2015

  • Gender Differences in Atrial Fibrillation –Risk Factors and Disease Onset

    Gender in Medicine Congress

    Renate B. Schnabel, MD, MSc

    Berlin, September 22, 2015

    No conflicts of interest to disclos.

  • Cardiovascular DiseasePrevalence

    Myocardial Infarction Stroke

    Atrial Fibrillation

    N=15,000

    Heart Failure

    9,5%

    11,0%

    6,6%

    2,4%4,4%

    2,3%0,9% 1,0%

  • Atrial FibrillationPathophysiology

    Normal conduction

    Atrial fibrillation

    Sinus node

  • Atrial FibrillationPathophysiology

    Normale Reizleitung

    Vorhofflimmern

    Sinusknoten

  • Atrial FibrillationPathophysiology

    Normal conduction

    Atrial fibrillation

    Sinus node

    Stroke Heart failure Death

  • Complications

    http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet

    Blood clot embolisation

    Irregular heart beat

  • Complications

    http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet

    Blood clot embolisation

    Stroke

    Irregular heart beat

  • Complications

    http://www.kompetenznetz-vorhofflimmern.de/en/afnet

    Blood clot embolisation

    StrokeHeart failure

    Irregular heart beat

  • WomenMen

    Trends in Incidence AFFramingham Heart Study

    Schnabel RB, Lancet 15

    Incidence Incidence

  • WomenMen

    Trends Incidence and Prevalence of AFBy Sex

    Prevalence Prevalence

    Incidence Incidence

    Schnabel RB, Lancet 15

  • WomenMen

    Trends Incidence and Prevalence of AFBy Sex

    Prevalence Prevalence

    Incidence Incidence

    Schnabel RB, Lancet 15

  • 35-44 45-54 55-64 65-74 35-44 45-54 55-64 65-74 Years

    Men Women

    1 Decade Shift

    Atrial Fibrillation PrevalenceGeneral Population - Gutenberg Health Study

    Freq

    uenc

    y, %

    Schnabel RB, Dtsch Arztebl12

    N=15000

    Diagramm1

    0.0070.0140.0370.1

    0.0040.0050.0190.046

    35-44

    45-54

    55-64

    65-74

    Häufigkeit [%]

    Abb1

    A4

    35-440.7%0.4%

    45-541.4%0.5%

    55-643.7%1.9%

    65-7410.0%4.6%

    Abb1

    35-44

    45-54

    55-64

    65-74

    Häufigkeit [%]

    Geschlechtsspezifische Prävalenz des Vorhofflimmerns

    Abb2

    35-44

    45-54

    55-64

    65-74

    Abb2 gewichtet

    027.8%84A4

    136.1%110

    228.6%89

    ≥ 37.4%24

    MEN

    030.0%63

    136.1%77

    226.9%59

    ≥ 37.0%19

    WOMEN

    030.0%21

    136.1%33

    226.9%30

    ≥ 37.0%8

    961

    0123

    T841108924307

    M630.75770.7590.6629213483190.7916666667

    F210.25330.3300.337078651780.3333333333

    0123

    T27.4%35.8%29.0%7.8%

    M20.5%25.1%19.2%6.2%

    F6.8%10.7%9.8%2.6%

    MF

    020.5%6.8%

    125.1%10.7%

    219.2%9.8%

    ≥ 36.2%2.6%

    Abb2 gewichtet

    Prävalenz der klassischen Risikofaktoren bei Individuen mit Vorhofflimmern

    Anzahl der Risikofaktoren

    Häufigkeit [%]

    0

    Männer

    Frauen

    Abb 3A

    014.3%744.1054

    131.1%1618.5453

    232.8%1707.2742

    ≥ 321.7%1130.8456

    MEN

    013.0%460.0651

    135.7%1262.297

    232.1%1136.5759

    ≥ 319.2%679.3831

    WOMEN

    017.1%284.0403

    121.4%356.2483

    234.3%570.6983

    ≥ 327.2%451.4625

    0123

    T744.10541618.54531707.27421130.84565200.7705

    M460.06510.61827948031262.2970.77989599671136.57590.6657254587679.38310.6007744116

    F284.04030.3817205197356.24830.2201040033570.69830.3342745413451.46250.3992255884

    0123

    T14.3%31.1%32.8%21.7%

    M8.8%24.3%21.9%13.1%

    F5.5%6.8%11.0%8.7%

    MF

    08.8%5.5%

    124.3%6.8%

    221.9%11.0%

    ≥ 313.1%8.7%

    Abb 3A

    Prävalenz der klassischen Risikofaktoren bei Individuen mit Vorhofflimmern

    Anzahl der Risikofaktoren

    Häufigkeit [%]

    0

    Men

    Women

    Abb 3A gewichtet

    1.917.4%

    2.831.7%

    434.2%

    5.911.2%

    8.55.6%

    Abb 3A gewichtet

    Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2

    Abb 3A gewichtet AF once

    1.919.1%998.5944

    2.833.1%1727.2877

    4.032.1%1676.0484

    5.910.6%556.1282

    8.55.1%266.6187

    80.9%5224.6774

    00

    0.05261

    0.1522

    0.15784

    0.21045

    0.251306

    0.31567

    0.351829

    0.42090

    Abb 3A gewichtet AF once

    Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2 (gewichtet auf die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)

    Abb 3B

    1.912.6%

    2.814.8%

    4.044.3%

    5.928.3%

    8.50.0%

    100.0%

    00

    0.050

    0.10

    0.150

    0.20

    0.250

    0.30

    0.350

    0.40

    Abb 3B

    Adjustierte Schlaganfallrate (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHADS2 (gewichtet auf die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)

    Abb 3B gewichtet

    09.4%

    1.314.4%

    2.222.5%

    3.224.4%

    420.0%

    6.73.8%

    9.64.4%

    9.81.3%

    Abb 3B gewichtet

    1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc

    Abb 3B gewichtet AF once

    011.2%579.5293

    1.315.7%816.0161

    2.222.4%1163.45173

    3.222.0%1143.46462

    419.4%1006.62195

    6.73.7%192.41456

    9.64.2%215.4558

    9.81.4%70.62585

    73.1%5187.57991

    00

    0.05259

    0.1519

    0.15778

    0.21038

    0.251297

    0.31556

    0.351816

    0.42075

    Abb 3B gewichtet AF once

    1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc (gewichtet für die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)

    Tabelle1

    08.9%

    1.33.7%

    2.210.4%

    3.229.2%

    433.4%

    6.75.1%

    9.69.2%

    9.80.0%

    99.9%

    00

    0.050

    0.10

    0.150

    0.20

    0.250

    0.30

    0.350

    0.40

    Tabelle1

    1-Jahres Schlaganfallrisiko, adjustiert für die Warfarin Einnahme (%/Jahr)

    Prävalenz [%]

    Verteilung des Risikos eines Schlaganfalls bei Individuen mit Vorhofflimmern - CHA2DS2-VASc (gewichtet für die Bevölkerung Mainz/Mainz-Bingen)

    0123

    T30595417160

    M200.6666666667460.7796610169360.6666666667120.7058823529

    F100.3333333333130.2203389831180.333333333350.2941176471

    0123

    T18.8%36.9%33.8%10.6%

    M12.5%28.8%22.5%7.5%

    F6.3%8.1%11.3%3.1%

  • Atrial Fibrillation Risk FactorsRisk Score

    Schnabel, Lancet 09; Archives Int. Med. 10; Circulation 10; Alonso et al., Schnabel,… JAHA 13

  • BiomarCaRE – Cohorts Across Europe

    Men 35,522Women 37,494

  • Unit: kg/m²Adjusted for examination age, year of study

    Body Mass Index and Atrial Fibrillation

    P interaction 0.0042

  • HDL Cholesterol and Atrial Fibrillation

    Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study

    P interaction 0.54

  • Triglycerides and Atrial Fibrillation

    Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study

    P interaction 0.60

  • Total Cholesterol and Atrial Fibrillation

    Unit: mmol/lAdjusted for examination age, year of study

    P interaction 0.0004

  • Systolic Blood Pressure

    Unit: mm HgAdjusted for examination age, year of study

    P interaction 0.75

  • Smoking and Atrial Fibrillation

    Adjusted for examination age, year of study

    P interaction 0.28

  • Benjamin, JAMA 1994; Lake, Austr NZ J Med 1989; Psaty, Circ 1997;Sawin, NEJM 1994; Tsang, JACC 2002; Magnani JW Circ 2011; Schnabel RB Arch Int Med 11

    Atrial Fibrillation Risk FactorsPopulation Attributable Risk

    Women

    Men

  • 0102030405060

    Palpitations Chest pain Dyspnoe >NYHA I

    Atrial Fibrillation

    Men Women

    SymptomsGutenberg Health Study

    % %

    N=7,143 N=7,187 N=142N=324

    PinteractionNYHA I

    No Atrial Fibrillation

    Men Women

  • PrognosisEuro Heart Survey

    Dagres N, JACC 07

  • Schnabel RB, EJHF 13

    PrognosisHeart Failure with Preserved Ejection Fraction

  • Mortality in Atrial Fibrillation

    Benjamin EJ Circ 1998

    10%

    20%

    30%

    40%

    50%

    60%

    70%

    80%

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 100

    Menwithout AF

    Femaleswithout AF

    Tota

    l Mor

    talit

    y, %

  • Mortality in Atrial Fibrillation

    Benjamin EJ Circ 1998

    10%

    20%

    30%

    40%

    50%

    60%

    70%

    80%

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 100

    Men without AF

    Womenwithout AF

    Tota

    l Mor

    talit

    y

    Menwithout AF

    Femaleswithout AF

  • Gender Differences Atrial Fibrillation

    • Pathophysiology

    • Epidemiology

    • Manifestation and symptoms

    • Response to therapy

    • Prognosis, outcome

  • TeamFrancisco M. OjedaNargiz RzayevaSilke S. JohannsenSebastian CarlChristoph Niekamp

    Molekulare KardiologieGenomik und SystembiologieTanja ZellerChristian MüllerSebastian AppelbaumDaniela Börnigen

    KardiologieStefan BlankenbergDirk WestermannChristoph R. SinningChristoph WaldeyerChristina Baum

    Hamburg City Health StudieAnnika Jagodzinski

    Framingham Heart StudyEmelia J. BenjaminVasan S. RamachandranXiaoyan Yin

    BiomarCaREKari KuulasmaaVeikko Salomaa

    ARIC StudyAlvaro Alonso

    CONVERT-AFDavid Conen

    INSERM, ParisLaurence Tiret

    Charité, BerlinVera Regitz-ZagrosekUte SeelandSabine Örtelt-Prigione

    ElektrophysiologieBoris A. HoffmannMeike RamuschkatMarc LemoineChristian MeyerStephan Willems

    Klinische KohortenstudienChristiane Brodersen

    SymAtrialMatthias HeinigArne Schillert Markus Scheinhardt

    Massachusetts General HospitalPatrick T. Ellinor,Steven A. Lubitz

    Gutenberg GesundheitsstudiePhilipp S. WildAndreas Schulz

    CVRC

  • Name AffiliationTanja Zeller Molecular Cardiology, University Heart Center HamburgPhilipp S. Wild University Clinic Mainz, Center for Thrombosis and

    HemostasisClaudia Schad Electrophysiology, University Heart Center HamburgFrancisco M. Ojeda General Cardiology, University Heart Center HamburgStephan Willems Electrophysiology, University Heart Center HamburgDirk Westermann General Cardiology, University Heart Center HamburgBoris A. Hoffmann Electrophysiology, University Heart Center HamburgStefan Blankenberg General Cardiology, University Heart Center HamburgStephan Willems Electrophysiology, University Heart Center HamburgEmelia J. Benjamin Framingham Heart Study, Framingham, MA, USA

    Thank You for Your Attention

  • Gender Differences in Atrial Fibrillation –�Risk Factors and Disease Onset�Gender in Medicine CongressGender Differences in Atrial Fibrillation –�Risk Factors and Disease Onset�Gender in Medicine CongressFoliennummer 3Foliennummer 4Foliennummer 5Foliennummer 6Foliennummer 7Foliennummer 8Foliennummer 9Foliennummer 10Foliennummer 12Foliennummer 13Foliennummer 16Foliennummer 18Foliennummer 19Foliennummer 20Foliennummer 21Foliennummer 23Foliennummer 25Foliennummer 26Foliennummer 29Foliennummer 31Foliennummer 32Foliennummer 33Foliennummer 35Foliennummer 36Foliennummer 37Gender Differences Atrial FibrillationFoliennummer 43Foliennummer 44Foliennummer 45