Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
-
Upload
nikki-de-kok -
Category
Technology
-
view
628 -
download
1
description
Transcript of Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
![Page 1: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/1.jpg)
Digital Marke,ng & Display Adver,sing (Real Time Bidding)
Nikki de Kok, Brand Your Business 11 Oktober 2013
Gastcollege 4e jaars, Minor Interna@onal Marke@ng &
Sales, Hogeschool RoFerdam
![Page 2: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/2.jpg)
![Page 3: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/3.jpg)
Inhoud
1. Digital Marke@ng
2. Digital Channels
3. Afrekenmodellen
4. Real Time Bidding (Display Adver@sing)
5. Quiz
![Page 4: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/4.jpg)
Maak aan het einde kans op:
![Page 5: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/5.jpg)
1. Wat betekent digitaal nu eigenlijk?
![Page 6: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/6.jpg)
![Page 7: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/7.jpg)
Wat is volgens jullie Online Marke@ng?
Hoe kunnen we dit nog beter formuleren? Online Marke@ng is de discipline waarmee je de behoeZe(n) van de klant zo goed mogelijk probeert in te vullen via digitale media.
![Page 8: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/8.jpg)
![Page 9: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/9.jpg)
In 2017 zullen de bestedingen aan internetadverten5es al 43 procent van de totale adverten5emarkt bedragen. Nu is
dat nog een derde – PwC
Ondanks het lagere consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden blijC de digitale adver5sing markt stabiel. Zo is de totale digitale adver5sing markt met
8,4 procent omzetgroei nog steeds een gezonde, snel groeiende markt -‐ IAB
Waarom Digital Adver@sing zo hot is!
![Page 10: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/10.jpg)
Opdracht
Maak groepjes van 5 en schrijf 5 online marke@ng termen op die je kent (en kunt
uitleggen uiteraard ;)
![Page 11: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/11.jpg)
2. Digital Channels
![Page 12: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/12.jpg)
Paid Media: Search Adver@sing
![Page 13: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/13.jpg)
Paid Media: Affiliate Marke@ng
![Page 14: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/14.jpg)
Paid Media: Affiliate Marke@ng
![Page 15: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/15.jpg)
Paid Media: Display Adver@sing
![Page 16: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/16.jpg)
3. Afrekenmodellen
![Page 17: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/17.jpg)
KPI’s
CTR – Click Through Rate (% aandeel clicks voortkomend uit impressies) Conversie – Daadwerkelijke aankoop of ac@e (zoals een inschrijving) door de consument. Conversie % -‐ Aandeel van clicks welke tot een order / conversie hebben geleid.
![Page 18: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/18.jpg)
Opdracht Je marge per product is € 3,-‐ exclusief je marke,ngkosten. Maak je met onderstaande gegevens nog winst?
– Budget van 10.000 euro – CPM prijs van 0,80 cent – CTR (Click Through Rate) van 1,2% – Conversie van 2%
Berekening • 10.000/0,8 = 12.500, 12.500 * 1.000 impressies = 12.500.000 Impressies • CTR van 1,2% * 12.500.000 = 150.000 clicks • Conversie 2% van 150.000 clicks = 3.000 conversies • CPA = 10.000 / 3.000 = 3,33 euro
Dit is dus een verliesgevende campagne!
![Page 19: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/19.jpg)
Display Adver@sing Piramide
Premium
Ad Networks
Exchanges
![Page 20: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/20.jpg)
4. Real Time Bidding
![Page 21: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/21.jpg)
‘Simplified’ Display Eco System
![Page 22: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/22.jpg)
![Page 23: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/23.jpg)
![Page 24: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/24.jpg)
Branding doelstelling
![Page 25: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/25.jpg)
Performance doelstelling
![Page 26: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/26.jpg)
Verschil Branding & Performance inzet
Branding • Meer awareness creëren rondom een @jdelijke promo@e • Je merk/product/dienst bekender wilt maken/’branden’
onder de doelgroep
Performance • Weten waar de doelgroep zich bevindt • Uit deze campagne directe sales/leads halen • Je marke@ngbudget zo effec@ef en efficiënt mogelijk inzeFen,
daar alleen waar de doelgroep zich bevindt.
![Page 27: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/27.jpg)
![Page 28: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/28.jpg)
The BaFle of the Machines
![Page 29: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/29.jpg)
Wat zijn de mogelijkheden binnen Automated Trading/RTB?
• Prospec@ng / Branding – RON/RTB – Premium Inkoop – Private Market Places
• Retarge@ng – Site Retarge@ng – Search Retarge@ng
![Page 30: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/30.jpg)
![Page 31: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/31.jpg)
Soorten Retarge@ng
![Page 32: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/32.jpg)
Facebook Exchange
![Page 33: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/33.jpg)
Waarom Retarge@ng InzeFen? • 70% van de traffic naar de website komt meestal van betaalde marke@ng
campagnes. 95% van de klanten verlaten de website zonder iets te kopen (converteren), wat dus in een aanzienlijk budget verlies resulteert.
• De meest waardevolle prospects zijn de klanten die net de site hebben verlaten.
Deze bezoekers zijn poten@ële klanten, kennen het merk en hebben een hoge mate van interesse in het product of service.
• Vaak komen deze bezoekers niet zelf terug. En de kans dat zij naar de concurrent
gaan op het web is erg groot. • Met retarge@ng zorg je er dus voor dat deze poten@ële klanten op andere sites
weer worden benaderd en in aanraking komen met jouw merk, product of service.
![Page 34: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/34.jpg)
![Page 35: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/35.jpg)
Contextual Targe@ng
![Page 36: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/36.jpg)
Maar pas op…
![Page 37: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/37.jpg)
![Page 38: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/38.jpg)
![Page 39: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/39.jpg)
Cross Device Tracking
![Page 40: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/40.jpg)
Hoe denken jullie erover?
![Page 41: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/41.jpg)
What’s next?
![Page 42: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/42.jpg)
![Page 43: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/43.jpg)
5. Quiz
Win het Marke@ngfacts Jaarboek 2013/2014!
![Page 44: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/44.jpg)
1. Op basis van welk afrekenmodel werkt Adwords?
A. CPC B. CPM C. CPA
![Page 45: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/45.jpg)
2. Welke belangrijke doelstellingen onderscheiden we binnen Real Time
Bidding?
A. Performance en Branding B. Site retarge@ng, Search targe@ng, Behavioral targe@ng C. Prospec@ng en Retarge@ng D. Retarge@ng en Remarke@ng
![Page 46: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/46.jpg)
3. Met welke 2 inkoop plasorms hebben we te maken bij een adver@ser en een publisher?
A. DMP bij de adverteerders en PMP bij de publishers. B. DMP bij de publishers en PMP bij de adverteerders. C. SSP bij de publishers en een DSP bij de adverteerders. D. SSP bij de adverteerders en een DSP bij de publishers.
![Page 47: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/47.jpg)
4. De stelling “ Ik wil weten waar mijn doelgroep zich bevindt” behaal je met
een… A. Branding doelstelling B. Performance doelstelling
![Page 48: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/48.jpg)
5. Waar bestaan de grootste kans op adverten@e blunders?
A. Site Retarge@ng B. Search Retarge@ng C. Behavioral Targe@ng D. Contextual Targe@ng
![Page 49: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/49.jpg)
Oproep: Afstudeer kandidaten gezocht voor Accuen!
![Page 50: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/50.jpg)
Handige links Whitepaper RTB -‐ IAB hFp://www.iab.nl/2013/05/23/taskforce-‐automated-‐trading-‐publiceert-‐whitepaper-‐3/ General [email protected] www.emerce.nl Specifiek www.adexchanger.com www.exchangewire.com www.digiday.com www.adage.com www.adweek.com
![Page 51: Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding](https://reader033.fdocuments.us/reader033/viewer/2022051513/546cffefaf79596c298b51ea/html5/thumbnails/51.jpg)
Bedankt!
www.facebook.com/brandyourbusinessNL www.twiFer.com/nikkidekok nl.linkedin.com/in/nikkidekok/ Presenta@e staat vanaf morgen op: www.slideshare.net/NikkideKok [email protected]